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Qui,Qui,Quippie's diary

毎日の色々なこと。ダイエット・食事・旅行・買物の事など。

7.学習目標の表 【1.人間関係】

国際性教育実践ガイダンス【和訳】

 

先ずはこちらをお読み下さい

quippie.hatenablog.com

 

7.学習目標の表


1.人間関係


1.1 家族
レベルⅠ(5~8歳)『家族の定義 異なるタイプの家族構成の例を用いて』
●世界には様々な形態の家族を持った子どもがいる(例えば、両親・片親・子どもや保護者が主の家族・大家族・核家族・非伝統的家族、等)
●家族構成メンバーは役割や必要な事が違う
●家族は色々なやり方でお互いに助け合う。助けたくないときやできそうにない状況もときにはある
ジェンダー不平等は家族メンバーの役割や責任に反映される
●家族は子どもに価値観を教える上で重要である

Learning Objective for Level I (5-8 years)
Define the concept of ‘family’ with examples of different kinds of family structures
Key Ideas:
• Many different kinds of families exist around the world (e.g. two-parent, single parent, child-headed, guardian-headed, extended, nuclear and non-traditional families, etc.)
• Family members have different needs and roles
• Family members take care of each other in many ways, though sometimes they may not want to or be able to
• Gender inequality is often reflected in the roles and responsibilities of family members
• Families are important in teaching values to children


レベルⅡ(9~12歳)『異なる家族メンバーの役割・権利・責任の説明』
●家族はジェンダー平等を役割や責任の中で取り組む事ができる
●家族の中のコミュニケーション(特に親子間)は良い関係を築く
●親や他の家族メンバーは子どもの決定を支援・案内する
●家族は子どもが価値観や人格を得るために手助けする
●健康と病気は家族の能力や役割・責任・構成に影響を及ぼす可能性がある

Learning Objective for Level II (9-12 years)
Describe the roles, rights and responsibilities of different family members
Key Ideas:
• Families can promote gender equality in terms of roles and responsibilities
• Communication within families, in particular between parents and children, builds better relationships
• Parents and other family members guide and support their children’s decisions
• Families help children to acquire values and influence their personality
• Health and disease can affect families in terms of their structure, capacities, roles and responsibilities


レベルⅢ(12~15歳)『家族が成熟するにつれ、家族メンバーの責任がどのように変わるか』
●愛・互助・ジェンダー平等・相互の思いやりや尊敬、これらは家族が良好に機能していくことや健康的な関係のために重要である。
●メンバーが成長するにつれ、子ども達の世界と感情は家族を越えて広がり、仲間や友だちが特に重要になる
●成長とは自分自身と他者のために責任を取ることを意味している
●親子間の葛藤と誤解は、思春期の間において一般的であり、大抵は解決可能である

  1. Learning Objective for Level III (12-15 years)

    Describe how responsibilities of family members change as they mature

    Key Ideas:

    • Love, cooperation, gender equality, mutual caring and mutual respect are important for good family functioning and healthy relationships

    • As they grow up, children’s worlds and affections expand beyond the family, and friends and peers become particularly important

    • Growing up means taking responsibility for oneself and others

    • Conflict and misunderstandings between parents and children are common, especially during puberty, and are usually resolvable

 

レベルⅣ(15~18歳)『性と関係性の問題がどのように家族に影響するか話し合う。例えば、HIV陽性であると分かった、予期しない妊娠、同性との関係になった場合について』

●家族メンバーの役割は、家族の若いメンバーがHIV陽性であると分かったときや、妊娠したとき、お見合い結婚を拒んだとき、彼らの性的指向が明らかになったときに変わる可能性がある。
●家族メンバーが危機的な状況になった場合の支援組織がある
●家族は、彼らが相互の尊敬と共に他者を支援したとき、危機を乗り切ることが出来る

Learning Objective for Level IV (15-18 years)

Discuss how sexual and relationship issues can impact on the family - e.g. disclosing an HIV-positive status, an unintended pregnancy, being in a same-sex relationship

Key Ideas:

Family members’ roles may change when a young family member discloses an HIV-positive status, becomes pregnant, refuses an arranged marriage or discloses their sexual orientation

There are support systems that family members can turn to in times of crisis

Families can survive crises when they support one another with mutual respect

 

 

1.2 友情、愛情、恋愛関係
レベルⅠ(5〜8歳)『友だちの定義付け』
●異なったタイプの友だちが存在する(例えば、良い友だち・悪い友だち・彼氏・彼女)
●友達関係は信頼・共有・共感・連帯に基づいている
●人間関係は異なった種類の愛を含む、そして愛は沢山の異なったやり方で表現することができる
●障がいをもっていることや健康状態は友情や人間関係を形成することや愛情を与えることの障壁にならない

Learning Objective for Level I (5-8 years)

Define a ‘friend’

Key Ideas:

  • There are different kinds of friends (e.g. good friends versus bad friends, boyfriends, girlfriends)

  • Friendships are based on trust, sharing, empathy and solidarity

  • Relationships involve different kinds of love and love can be expressed in many different ways

  • Disability or health status is not a barrier to forming friendships and relationships or giving love

 

レベルⅡ(9~12歳)『人間関係を処理するために必要とされるスキルをidentify』
●友情を表現することと他者を愛することは違う方法である
●友情や愛は、人が自分自身について良いと感じられるように手助けする
ジェンダー役割は個人の人間関係に影響を及ぼし、ジェンダー平等は健全な人間関係の一部分である
●人間関係は健全にも不健全にもなりうる
●虐待的な人間関係は不健全な関係の一例である

earning Objective for Level II (9-12 years)

Identify skills needed for managing relationships

Key Ideas:

There are different ways to express friendship and to love another person

Friendships and love help people feel good about themselves

Gender roles affect personal relationships, and gender equality is a part of healthier relationships

Relationships can be healthy or unhealthy
An abusive relationship is an example of an unhealthy

relationship

 

レベルⅢ(12~15歳)『人間関係の種類の違いを区別する』
●愛や友情、夢中になること、性的魅力は異なった感情を含む
●友情は沢山の利益を得ることができる
●友だちは他者を積極的にも消極的にも影響を及ぼすことができる
●親密な人間関係は時に性的にもなる
●ロマンティックな人間関係は、ジェンダー役割や固定観念による強い影響を受けうる
●罵倒したり暴力をする関係はジェンダー役割やステレオタイプへ強く結びつけられる

  1. Learning Objective for Level III (12-15 years)

    Differentiate between different kinds of relationships

    Key Ideas:

    • Love, friendship, infatuation and sexual attraction involve different emotions

    • Friendships can have many benefits

    • Friends can influence one another positively and negatively

    • Close relationships can sometimes become sexual

    • Romantic relationships can be strongly affected by gender roles and stereotypes

    • Relationship abuse and violence are strongly linked to gender roles and stereotypes

 

レベルⅣ(15~18歳)『虐待関係における法関係をidentify』
●人々は虐待関係について認識する為のスキルを教わることができる
●多くの国で人間関係における虐待に抵抗する法律がある
●人々は虐待関係について報告する責任を持っている
●支援の仕組みは一般的に虐待関係にある人を援助する為に存在する

Learning Objective for Level IV (15-18 years)

Identify relevant laws concerning abusive relationships

Key Ideas:

People can be taught skills to identify abusive relationships There are laws against abuse in relationships in most

countries

People have a responsibility to report abusive relationships

Support mechanisms typically exist to assist people in abusive relationships

 

1.3 寛大と尊重
レベルⅠ(5〜8歳)『尊敬の定義付け』
●寛大や受容、尊敬の価値は健全な人間関係の鍵となる
●全ての人間の存在は唯一無二で尊く、そして友だちになったり、愛を与えたり、つながりを持つことによって社会のために貢献することが出来る
●全ての人間の存在は尊敬に値する
●人をからかうことは有害である

Learning Objectives for Level I (5-8 years)

Define ‘respect’

Key Ideas:

  • The values of tolerance, acceptance and respect are key to healthy relationships

  • Every human being is unique and valuable and can contribute to society by being a friend, being in a relationship and by giving love

  • Every human being deserves respect

  • Making fun of people is harmful

 

レベルⅡ(9〜12歳)『偏見・先入観・スティグマ・不寛大・嫌がらせ・拒否・いじめの概念の定義付け』
●健康状態・身体の色・国籍・性的指向・その他の違いにおいて、いじめたり苦しめたりすることは無礼で人権を傷つけ侵害することである
●違いを背景にしたスティグマや差別は人権侵害である
●誰しもが、いじめられたり苦しめられている人を守る責任を持っている

Learning Objectives for Level II (9-12 years)

Define the concepts of bias, prejudice, stigma, intolerance, harassment, rejection and bullying

Key Ideas:

It is disrespectful, hurtful and a violation of human rights to harass or bully anyone on the basis of health status, colour, origin, sexual orientation or other differences

Stigma and discrimination on the grounds of difference are a violation of human rights

Everyone has a responsibility to defend people who are being harassed or bullied

 

レベルⅢ(12〜15歳)『スティグマや差別、いじめが有害なのは何故か、説明する』
スティグマや差別は有害である
スティグマは自分自身にさえも負わせ、沈黙・拒否・秘密へとつながる
●誰しもが偏見や不寛大に抵抗して吐露する責任を持っている
●支援の仕組みは一般的にスティグマや差別(例:同性愛嫌悪)を経験している人々を支援する為にある

  1. Learning Objectives for Level III (12-15 years)

    Explain why stigma, discrimination and bullying are harmful

    Key Ideas:

    • Stigma and discrimination are harmful

    • Stigma can also be self-inflicted and lead to silence, denial

      and secrecy

    • Everyone has a responsibility to speak out against bias and intolerance

    • Support mechanisms typically exist to assist people experiencing stigma and discrimination (e.g. homophobia)

 

レベルⅣ(15〜18歳)『なぜ違いを標的にした差別に対して挑むことが重要なのか説明する』
●差別は、個人・地域・社会上、マイナスに影響する
●沢山の場所でスティグマや差別に反する法律がある

Learning Objectives for Level IV (15-18 years)

Explain why it is important to challenge discrimination against those perceived to be ‘different’

Key Ideas:

Discrimination impacts negatively upon individuals, communities and societies

In many places, there are laws against stigma and discrimination

 

1.4 長期的コミット、結婚、子育て
レベルⅠ『家族と結婚の概念について説明する』
●ある人々は結婚相手を選び、もう一方でお見合い結婚の人もいる
●いくつかの人間関係は離婚や別れで終わり、どちらも家族メンバーの全員に影響を及ぼしうる
●家族構成の違いは子どもの人生計画や役割、責任に影響する
●強制的結婚や子どもの結婚は有害で通常違法である

Learning Objectives for Level I (5-8 years)

Explain the concepts of ‘family’ and ‘marriage’

Key Ideas:

  • Some people choose their marriage partners, others have arranged marriages

  • Some relationships end in separation and divorce, which can affect all family members

  • Different family structures affect children’s living arrangements, roles and responsibilities

  • Forced marriages and child marriages are harmful and are usually illegal

 

レベルⅡ『長期的コミット・結婚・子育ての重要な特徴を説明する』
●法律と文化は、結婚・パートナーシップ協定・子どもを持つことが社会の中でどのように組織されるか、という形態を成す
●全ての人は、HIVや障害を持った人を含め、親になるかどうかの決定権を持っている
●子育ては責任が伴う
●大人はいくつかの方法で親になることができ(計画的・非計画的妊娠、養子縁組、里子保育)、肥沃な科学技術や代理親の支援を利用することができる

Learning Objectives for Level II (9-12 years)

Explain the key features of long-term commitments, marriage and parenting

Key Ideas:

Laws and cultural practices shape how marriage, partnership formation and having children are organised in society

Every person has the right to decide whether to become a parent, including people with disabilities and people living with HIV

Parenting comes with responsibilities

Adults can become parents in several ways: intended and unintended pregnancy, adoption, fostering, use of assisted fertility technologies and surrogate parenting

 

レベルⅢ『長期的コミットや結婚の重要な責任をidentify』
●成功した結婚や長期的コミットは愛・寛大・尊敬に基づかれている
●若年結婚・できちゃった婚・10代の結婚は、しばしばネガティブな社会・健康と因果関係がある
●文化やジェンダー役割は子育ての上で影響がある

  1. Learning Objectives for Level III (12-15 years)

    Identify the key responsibilities of marriage and long-term commitments

    Key Ideas:

    • Successful marriages and long-term commitments are based on love, tolerance and respect

    • Early marriage, child marriage and teenage parenting often have negative social and health consequences

    • Culture and gender roles impact upon parenting

 

レベルⅣ『親の責任に関連し、子どもの必要とする身体的・感情的・経済的・教育的な鍵をidentify』
●結婚と長期的コミットは挑み、報いることが出来る
●子どもの成長は人間関係の中における困難によって影響されうる
●人々が子どもを持つか持たないかを決定するには多くの要因が存在する

Learning Objectives for Level IV (15-18 years)

Identify key physical, emotional, economic, and educational needs of children and associated responsibilities of parents

Key Ideas:

Marriage and long-term commitments can be rewarding and challenging

Children’s well-being can be affected by difficulties in relationships

There are many factors that influence why people decide to have children or not

引用:国際性教育実践ガイダン

http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001832/183281e.pdf